Få indblik i de typiske fejl vi oplever, når vi møder maskiner ude i virkeligheden. Det drejer sig både om fejl i konstruktionen af din maskine og om ting, der gør, at CE-mærket kan bortfalde fra en allerede godkendt maskine.
Alle maskiner, der sælges inden for EU, skal CE-mærkes. Men i modsætning til hvad mange tror, så er CE-mærket ikke en garantiordning, der giver udtryk for maskinens kvalitet eller levetid. Den fortæller kun, at maskinen lever op til sikkerhedskravene fra Maskindirektivet og andre relevante EN-standarder.
Det kræver ikke nogen særlig tilladelse at udstede et CE-mærke, men EU kræver, at den person, der tildeler mærket, er uddannet og har de nødvendige kompetencer inden for eksempelvis el, pneumatik, elektronik og hydraulik for at kunne risikovurdere maskinen.
Og det er netop det et CE-mærke er: En vurdering af hvilke risici din maskine påfører operatøren og en række dertilhørende krav til, hvordan din maskine skal konstrueres for at minimere disse risici.
Det er forholdsvis nemt og hurtigt at få en CE-mærkning, især hvis du er opmærksom på faldgruberne. Her kommer de 7 fejl, vi oftest ser.
1. En eller flere komponenter overholder ikke sikkerhedskravene
Når din maskine vurderes til at skulle efterleve nogle bestemte sikkerhedskrav, er det vigtigt, at alle komponenterne lever op til den angivne standard. Du kan ikke springe over hvor gærdet er lavest, selv de mindste komponenter skal tænkes ind.
2. Afskærmningen er utilstrækkelig
Afhængig af din maskines risikoniveau skal du sørge for behørig afskærmning til klemme- og skæremekanismer eller lignende. Kravene til afskærmningen bliver beregnet ud fra, hvor stor en skade operatøren kan påføre sig, hvis noget skulle gå galt.
3. Din maskine bibeholder trykket efter stop
Hvis ikke trykket tages af hydrauliske og pneumatiske systemer, kan det forårsage en klemning, når der sker fejl i maskinen. Har din operatør hænderne i vejen – eller bliver maskinen rengjort eller serviceret – kan tilbageværende tryk betyde en mistet hånd eller det der er værre.
4. Nødstop-knapperne fungerer ikke på tværs af maskiner
Har du en maskinlinje, er det et krav, at hele linjen stopper, hvis der bliver trykket på et hvilket som helst nødstop. Medarbejderne skal altså kunne standse alle maskinerne på den nærmeste knap, hvis de ser en kollega i fare længere nede ad linjen.
Hvis der er døde områder i en produktionslinje, er det muligt at zoneopdele nødstoppet, så det passer med de områder, der er synlige.
5. Maskiner til internt brug bliver ikke CE-mærket
Selvom din maskine ikke skal sælges, er det alligevel en god idé at CE-mærke den. Det sikrer både dine medarbejdere og din virksomhed, hvis der skulle ske en ulykke.
6. Der mangler beregninger om maskinens maksbelastning og slidstyrke
Ønsker du at CE-mærke en lift for eksempel, skal du lave dokumenterede test for at sikre liftens maksimalbelastning og eventuelle udbøjninger. Du skal nemlig være sikker på, at liften kan holde til at løfte det, den er tiltænkt.
Du skal også specificere, hvad liften må benyttes til.
7. Du ændrer på maskinen efter CE-mærket er tildelt
Et CE-mærke laves på den enkelte maskine og er kun gældende, så længe maskinen forbliver uændret i forhold til mærkningstidspunktet. Du må altså ikke tilføje ekstra mekanismer eller ændre på, hvordan maskinen fungerer uden at få lavet et nyt CE-mærke med tilhørende risikovurdering og dokumentation.
Sikkerheden er et delt ansvar
Som sagt er CE-mærket ikke nogen garantiordning. Det er et udtryk for, at en maskine har de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at holde operatører, reparatører og andre personer sikre.
Men ansvaret for CE-mærket påligger ikke udelukkende producenten. Fremstiller du maskiner, så er det dit ansvar, at din maskine er CE-mærket, men er du køber af en CE-mærket maskine, så er det faktisk også dit ansvar at sikre dig, at maskinen overholder de sikkerhedskrav som producenten har bygget den efter, inden du tager den i brug.
Sammenlign det med at købe en bil: Bilfabrikanten er selvfølgelig ansvarlig for at bilen har for- og baglygter, ellers ville den ikke blive godkendt til kørsel på offentlig vej. Men det er dig som chauffør, der har ansvaret for, at lygterne virker, og at de er tændt, inden du triller ud ad carporten.
På samme måde gælder det for CE-mærkede maskiner. I sidste ende er det dit ansvar, at dine maskiner er sikre for dine medarbejdere at bruge.
Kig derfor altid efter CE-mærket og vurder om mærket er korrekt udstedt, så dine maskiner kan betjenes uden risiko for at miste en finger eller en arm.